5. Pratyahara – Az érzékek visszavonása

5. Pratyahara – Az érzékek visszavonása

Emlékeztetőül a nyolc lépcső:

  1. Yama – önmérséklet
  2. Niyama – vallásos megfigyelések
  3. Asana – testhelyzetek
  4. Pranayama – légzésszabályozás
  5. Pratyahara – az érzékek visszavonása
  6. Dharana – koncentráció
  7. Dhyana – meditáció és a
  8. Samadhi alkotják a jóga nyolc alapkövét.

A pratyahara absztrakciót jelent. Az érzékek elvonását jelenti a tárgyaktól. Az érzékek beépülnek az elmébe és a yama, niyama és pranayama gyakorlása által tiszta gondolatokká válnak. Az elme háborítatlanabb lesz. Az érzékek természetéhez tartozik, hogy állandó kapcsolatban, összeköttetésben legyenek a tárgyakkal. Ha a látás kifelé fordul, az elme kifelé irányuló energiái lépnek működésbe és tünékeny, mulandó események töltik ki, foglalják el az elmét. Ha ezek útjába akadályt helyezünk, a pratyahara gyakorlásával új irány nyílik meg előttünk, mégpedig afféle, hogy az érzékek együttműködjenek az elmével és benne feloldódjanak, ekkor az elme már nem teszi magáévá a tárgyak formáit. Ennél fogva érzékek tehát úgy követik az elmét, mint méhek a méhkirálynőt. Sokszor a pratyaharát nevezik jógának, mivel a Jóga Sadhanának ez a legfontosabb ága. Ez a jóga-létra ötödik foka. Az előző négy az „etikai” kiműveléssel és a test, az elme és az idegek megtisztításával foglalkozott. Most, a pratyaharával kezdetét veszi a tulajdonképpeni jóga, ami végül is a koncentrációval és meditációval éri el csúcspontját és a samadhiban tetőzik be.

A PRATYAHARA JÓTÉKONY HATÁSAI

A pratyahara gyakorlásából származik az érzékek feletti felsőbb uralom. A jógik szeretés és nem-szeretés nélkül élvezik az érzéktárgyakat, a hangot, ízeket és látványt. A földi halandó, hétköznapi átlagember „szeretéssel” és „nem-szeretéssel” teszi mindezt. Itt a különbség. A jógi nem válik az érzékek rabszolgájává, a tárgyak rabszolgájává, hanem saját akaratának mesteri irányítójaként élvezi azokat. Úgy élvezi, hogy közben az ellentétek hatásaival szemben teljesen közömbös tud maradni. A pratyahara gyakorlásával az érzékeket szabályozzuk, nem tudnak belekapaszkodni a tárgyakba, még ha a tárgy közvetlen előttük is van. Ez jelenti az érzékek feletti tökéletes uralmat. Különbség van az egyszerű szabályozás és a felsőbb ellenőrzés között. Ha csupán az egyik érzéket uraljuk, a másik négy még nem kerül akaratunk ellenőrzése alá. Csupán ha az elme tiszta, és „egyhegyű”, és ha befelé, a belső én felé fordul, csak akkor gyakorolhat ellenőrzést az összes érzék felett.

Aki pratyaharát gyakorol, jó koncentrációt és meditációt élvezhet. Elméje békés. Ez türelmes és állandó gyakorlást igényel. Gyakran éveket vesz igénybe, míg eléggé otthon érzi magát a pratyaharában. Aki mesterfokon műveli a pratyaharát és kellően magas szintre jutott benne, sosem fog szétszórtságra panaszkodni. Akár egy nyüzsgő város közepén is képes lesz meditálni. Nem feltétlen van szükség csendes helyre, hogy meditációja sikerüljön.

Ha az elmét sikerül elvonni a tárgyakról, könnyedén repíthető az elme egy bizonyos pontra. A pratyahara óriási hatalmat és erőt ad gyakorlója kezébe.

A következő részben a Koncentrációval fogunk egy kicsit alaposabban foglalkozni.

Megosztás

Új bejegyzés: A Föld dimenzióváltása - 4. rész - Magunkban hordozni a Fényt - Nagyon sok előnye van a magas rezgésszámnak, de tudd azt is, lesznek olyan ellenségeid, akik a puszta létezésedet tartják majd taszítónak. Egyszerűen megpróbálnak elmenekülni a közeledből. Nem tudják, valójában mi történik velük, csak valahogy úgy érzik, innen menekülni kell.... / 2019.01.16. /

error: CopyRight © All Rights Reserved - Page protection is actived!